Druga część wpisu poświęcona jest ogniwom prowadzącym i łączącym. 

W przejrzystej formie przedstawiamy najczęstsze rodzaje uszkodzeń wraz z praktycznymi informacjami,

jak je naprawić oraz co zrobić, by uniknąć ich w przyszłości . 

Problem nr 3:

Ogniwa prowadzące są mocno zużyte lub ukruszone

Dolna część ogniwa prowadzącego jest zakończona płasko.

Rozwiązanie:

Sprawdź czy rowek prowadnicy nie jest zbyt płytki, również na końcówce prowadnicy. Skontroluj jakość bębna sprzęgła oraz pierścienia pływającego. Wymień prowadnicę i ewentualnie zębatkę. Naostrz końcówki ogniw prowadzących lub wymień łańcuch na nowy.

Dolna część ogniwa prowadzącego jest w kształcie wklęsłym.

Rozwiązanie:

Sprawdź czy rowek prowadnicy nie jest zbyt płytki, również na końcówce prowadnicy. Skontroluj jakość bębna sprzęgła oraz pierścienia pływającego. Wymień prowadnicę i ewentualnie zębatkę. Naostrz końcówki ogniw prowadzących lub wymień łańcuch na nowy.

 

Końcówka ogniwa prowadzącego jest ukruszona.

Rozwiązanie:

Aby zapobiec spadaniu łańcucha, zwróć uwagę na jego naciąg. Wymień ogniwa prowadzące lub cały łańcuch, jeżeli uszkodzonych jest kilkanaście ogniw.

Ogniwo prowadzące jest uszkodzone z przodu i z tyłu.

Rozwiązanie:

Zębatka jest wyrobiona, podziałka przestała się zgadzać. Wymień bęben sprzęgła wraz z łańcuchem. Nigdy nie używaj nowego łańcucha na uszkodzonej zębatce i odwrotnie.

Ogniwo prowadzące jest wyszczerbione.

Rozwiązanie:

Zębatka jest wyrobiona a końcówki ogniw prowadzących dotykają jej podstawy - jak najszybciej wymień zębatkę na nową. Jeśli masz taką możliwość naostrz końcówki ogniw prowadzących tak jak na zdjęciu, w przeciwnym razie wymień łańcuch na nowy.


 

Ogniwo prowadzące jest starte z przodu.

Rozwiązanie:

Spiłuj uszkodzenia ogniwa prowadzącego za pomocą pilnika płaskiego. Naostrz końcówki jak na zdjęciu poniżej. Cienkim pilnikiem przypiłuj podajnik łańcuchowy, aby ułatwić rozpoczęcie biegu łańcucha.

Końcówki ogniw prowadzących ścierają się (są cieńsze lub zaokrąglone) .

Rozwiązanie:

Brzegi prowadnicy są nierówne z jednej lub z obu stron, przez co łańcuch jest niestabilny. W tym przypadku konieczne jest gratowanie prowadnicy (przyrząd do gratowania znajdziesz tu). W przeciwnym razie wymień prowadnicę na nową. Jeśli łańcuch został zbyt mocno uszkodzony, wymień go na nowy. Jeśli problem będzie nawracał, sprawdź kąt ostrzenia i długość zębów tnących.

 

WAŻNE: Skontroluj również powierzchnię ślizgową ogniw łączących oraz prowadnicę.

       

Ostrzenie końcówki ogniwa prowadzącego

Rowek prowadnicy nie ulega zanieczyszczeniu, gdy końcówki ogniw prowadzących są ostre. W przypadku uszkodzenia ogniwa prowadzącego, końcówkę należy naostrzyć pilnikiem okrągłym.

 

PROBLEM 4:

Ogniwa łączące są sztywne

Przyczyną sztywności ogniw jest albo niewystarczający naciąg łańcucha, albo wyrobiona zębatka. Sprawdź jak wygląda Twój łańcuch od spodu i czy nie jest uszkodzony.

 

Uszkodzenie powierzchni ślizgowej w ogniwach tnących i łączących.

Rozwiązanie:

Tego typu uszkodzeń nie da się naprawić, dlatego należy wymienić łańcuch na nowy. Jeśli zębatka pierścieniowa jest również uszkodzona, ją również wymień na nową.

Uszkodzenie z przodu ogniwa łączącego oraz na ogniwa tnących.

Rozwiązanie:

Tego typu uszkodzeń nie da się naprawić, dlatego należy wymienić łańcuch na nowy. Jeśli zębatka pierścieniowa jest również uszkodzona, ją również wymień na nową.

 

Uszkodzenie wgłębienia w zębach tnących i ogniwach łączących.

Rozwiązanie:

Wymień zębatkę gwiaździstą wraz z łańcuchem. Zwróć uwagę na odpowiedni naciąg łańcucha i nie kontynuuj pracy, jeśli zębatka jest uszkodzona.