Druga część wpisu poświęcona jest ogniwom prowadzącym i łączącym.
W przejrzystej formie przedstawiamy najczęstsze rodzaje uszkodzeń wraz z praktycznymi informacjami,
jak je naprawić oraz co zrobić, by uniknąć ich w przyszłości .
Problem nr 3:
Ogniwa prowadzące są mocno zużyte lub ukruszone
Dolna część ogniwa prowadzącego jest zakończona płasko. Rozwiązanie: Sprawdź czy rowek prowadnicy nie jest zbyt płytki, również na końcówce prowadnicy. Skontroluj jakość bębna sprzęgła oraz pierścienia pływającego. Wymień prowadnicę i ewentualnie zębatkę. Naostrz końcówki ogniw prowadzących lub wymień łańcuch na nowy. |
|
Dolna część ogniwa prowadzącego jest w kształcie wklęsłym. Rozwiązanie: Sprawdź czy rowek prowadnicy nie jest zbyt płytki, również na końcówce prowadnicy. Skontroluj jakość bębna sprzęgła oraz pierścienia pływającego. Wymień prowadnicę i ewentualnie zębatkę. Naostrz końcówki ogniw prowadzących lub wymień łańcuch na nowy. |
|
Końcówka ogniwa prowadzącego jest ukruszona. Rozwiązanie: Aby zapobiec spadaniu łańcucha, zwróć uwagę na jego naciąg. Wymień ogniwa prowadzące lub cały łańcuch, jeżeli uszkodzonych jest kilkanaście ogniw. |
|
Ogniwo prowadzące jest uszkodzone z przodu i z tyłu. Rozwiązanie: Zębatka jest wyrobiona, podziałka przestała się zgadzać. Wymień bęben sprzęgła wraz z łańcuchem. Nigdy nie używaj nowego łańcucha na uszkodzonej zębatce i odwrotnie. |
|
Ogniwo prowadzące jest wyszczerbione. Rozwiązanie: Zębatka jest wyrobiona a końcówki ogniw prowadzących dotykają jej podstawy - jak najszybciej wymień zębatkę na nową. Jeśli masz taką możliwość naostrz końcówki ogniw prowadzących tak jak na zdjęciu, w przeciwnym razie wymień łańcuch na nowy. |
|
Ogniwo prowadzące jest starte z przodu. Rozwiązanie: Spiłuj uszkodzenia ogniwa prowadzącego za pomocą pilnika płaskiego. Naostrz końcówki jak na zdjęciu poniżej. Cienkim pilnikiem przypiłuj podajnik łańcuchowy, aby ułatwić rozpoczęcie biegu łańcucha. |
|
Końcówki ogniw prowadzących ścierają się (są cieńsze lub zaokrąglone) . Rozwiązanie: Brzegi prowadnicy są nierówne z jednej lub z obu stron, przez co łańcuch jest niestabilny. W tym przypadku konieczne jest gratowanie prowadnicy (przyrząd do gratowania znajdziesz tu). W przeciwnym razie wymień prowadnicę na nową. Jeśli łańcuch został zbyt mocno uszkodzony, wymień go na nowy. Jeśli problem będzie nawracał, sprawdź kąt ostrzenia i długość zębów tnących.
WAŻNE: Skontroluj również powierzchnię ślizgową ogniw łączących oraz prowadnicę. |
|
Ostrzenie końcówki ogniwa prowadzącego Rowek prowadnicy nie ulega zanieczyszczeniu, gdy końcówki ogniw prowadzących są ostre. W przypadku uszkodzenia ogniwa prowadzącego, końcówkę należy naostrzyć pilnikiem okrągłym. |
|
PROBLEM 4: Ogniwa łączące są sztywne Przyczyną sztywności ogniw jest albo niewystarczający naciąg łańcucha, albo wyrobiona zębatka. Sprawdź jak wygląda Twój łańcuch od spodu i czy nie jest uszkodzony. |
|
Uszkodzenie powierzchni ślizgowej w ogniwach tnących i łączących. Rozwiązanie: Tego typu uszkodzeń nie da się naprawić, dlatego należy wymienić łańcuch na nowy. Jeśli zębatka pierścieniowa jest również uszkodzona, ją również wymień na nową. |
|
Uszkodzenie z przodu ogniwa łączącego oraz na ogniwa tnących. Rozwiązanie: Tego typu uszkodzeń nie da się naprawić, dlatego należy wymienić łańcuch na nowy. Jeśli zębatka pierścieniowa jest również uszkodzona, ją również wymień na nową.
|
|
Uszkodzenie wgłębienia w zębach tnących i ogniwach łączących. Rozwiązanie: Wymień zębatkę gwiaździstą wraz z łańcuchem. Zwróć uwagę na odpowiedni naciąg łańcucha i nie kontynuuj pracy, jeśli zębatka jest uszkodzona. |