Podobnie jak w samochodzie napęd stanowi ważny element układu tnącego. 

Na rynku dostępne są 2 rodzaje zębatek:

  • Zębatki gwiaździste
    stanowią jednoczęściowy system napędowy. Łączą napęd łańcucha oraz bęben sprzęgła w jeden stały element. W przypadku zużycia wymianie podlega cała zębatka. Zębatki gwiaździste są bardzo wytrzymałe i proste w użyciu.
 
  • Zębatki pierścieniowe (z kółkiem pływającym)
    składają się z dwóch elementów i pasują do większości pilarek. Ruchomy pierścień umieszczony na wałku optymalizuje ustawienie łańcucha i prowadnicy.  Dzięki temu cięcie jest delikatniejsze, a bieg łańcucha spokojniejszy. W przypadku zużycia wystarczy w bardzo prosty sposób wymienić jedynie pierścień.
 

W dłuższej perspektywie system ten jest korzystniejszy cenowo, ponieważ w pierwszej kolejności wymianie podlega tylko pierścień (zdjęcie po prawej), a nie cały bęben sprzęgła.

Kiedy i dlaczego należy wymienić zębatkę?

Podczas cięcia pierścień napędzający łańcuch narażony jest na duże obciążenia, przez co zużywa się dość szybko. To z kolei sprawia, że podczas użytkowania łańcuchy wydłużają się. Ponieważ rozciągnięte łańcuchy jeszcze bardziej niszczą zębatkę, powinny być wymieniane regularnie. Zasadniczo zębatkę należy wymienić najpóźniej po zużyciu 4 łańcuchów.

Aby przedłużyć żywotność całego układu tnącego staraj się pracować łańcuchami o stopniu zużycia podobnym do zębatki. Nie czekaj, aż pierwszy łańcuch zużyjesz do końca. Gdy się stępi załóż drugi, a gdy ten trzeba już będzie naostrzyć, kolejny. Po czwartym łańcuchu wymień go wraz zębatką.

Miej na uwadze, że zębatka może ulec zużyciu do tego stopnia, że przestanie napędzać łańcuch, co uniemożliwi Ci pracę pilarką.

Wymiana zębatki

Nie ma możliwości dokładnego dopasowania łańcucha do zużytej zębatki. Dlatego ulega on wydłużeniu o wiele szybciej, niż gdy zębatka jest nowa. Luz powstały w wyniku uszkodzenia zębatki może prowadzić do rozbijania  ogniw prowadzących, co  przy wymianie prowadnicy na nową może spowodować zakleszczenie łańcucha w rowku prowadnicy. Skutkować to będzie szybkim zużyciem i przegrzaniem się prowadnicy.

Instrukcja wymiany pierścienia napędowego oraz zębatki

Poniżej dowiesz się  jak krok po kroku  wymienić zębatkę w większości pilarek. Jeżeli obawiasz się podjąć samodzielnej wymiany zębatki, radzimy zwrócić się o pomoc do doświadczonego użytkownika lub zlecić wymianę zębatki w punkcie obsługi klienta u sprzedawcy.  

Firma KOX nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne szkody powstałe w związku z niniejszą instrukcją. Korzystanie z niej odbywa się na własną odpowiedzialność!    

  1. Poluzuj naciąg łańcucha tnącego.
  2. Odkręć osłonę boczną pilarki
  3. Zdejmij prowadnicę wraz z łańcuchem.
  4. Wyczyść obudowę silnika.

Sprzęgło wewnętrzne 

Sprzęgło zewnętrzne

Wybierz odpowiednią instrukcję:

Mam sprzęgło wewnętrzne - chcę wymienić tylko pierścień pływający 

5.  Usuń pierścień zabezpieczający oraz podkładkę.

6. Ściągnij pierścień napędowy, a następnie nałóż nowy pierścień (napisem do zewnątrz).

7. Nałóż ponownie podkładkę  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Następnie nałóż pierścień zabezpieczający i sprawdź jego ułożenie. 

 

9. Zamocuj ponownie prowadnicę i łańcuch. Zwróć uwagę czy łańcuch dokładnie przylega do zębatki i nie odstaje. 

 

10. Nałóż boczną osłonę pilarki, napnij łańcuch i sprawdź czy swobodnie porusza się po prowadnicy. Łańcuch nie powinien terkotać na nowym pierścieniu.  

11. Po krótkiej próbie ewentualnie skoryguj napięcie łańcucha. Wymianę zębatki możesz uznać za zakończoną. 

 

Mam sprzęgło wewnętrzne, bęben sprzęgła jest całkowicie widoczny - chcę wymienić bęben sprzęgła

5. Usuń pierścień zabezpieczający oraz podkładkę.

 

6. Zdejmij bęben sprzęgła.                                                   

Bębny sprzęgła są częściowo łożyskowane. Jeżeli do nowego bębna sprzęgła dołączono lub zamówione zostało nowe łożysko igiełkowe, to należy je również wymienić

 

 

7. Oczyść wałek i lekko nasmaruj.

 

8. Nałóż nową zębatkę oraz ewentualnie nowe łożysko igiełkowe.

9. W nowszych modelach pilarek na bębnie znajdują się nacięcia służące do napędzania pompy olejowej. Muszą one zostać tak ułożone, aby drucik obierający olej był dokładnie umiejscowiony w nacięciu i nie ulegał wygięciu.

W razie potrzeby funkcjonowanie napędu pompy olejowej można sprawdzić poprzez przekręcenie zębatki. 

10. Nałóż ponownie podkładkę.

11. Następnie nałóż pierścień zabezpieczający i sprawdź jego ułożenie.

12. Zamocuj ponownie prowadnicę i łańcuch. Zwróć uwagę czy łańcuch dokładnie przylega do zębatki i nie odstaje.

13. Nałóż boczną osłonę pilarki, napnij łańcuch i sprawdź czy swobodnie porusza się po prowadnicy. Łańcuch nie powinien terkotać na nowym pierścieniu.

14. Po krótkiej próbie skoryguj ewentualnie napięcie łańcucha. Wymianę zębatki możesz uznać za zakończoną. 

 Mam sprzęgło wewnętrzne, bęben sprzęgła NIE jest całkowicie widoczny - chcę wymienić bęben sprzęgła 

5. Widoczna jest zwykle tylko gwiazda napędu, ewentualnie również fragment obudowy sprzęgła zębatki. Resztę zakrywa osłona, którą należy zdjąć.

6. Poluzuj wszystkie śruby w osłonie.

7. Zdejmij osłonę. Zębatka powinna być widoczna w całości. ewentualnie wraz z elementami napędu pompy olejowej. 

8. Usuń pierścień zabezpieczający oraz podkładkę. 

9. Zdejmij zębatkę. Zębatki są częściowo łożyskowane. Jeżeli do zębatki dołączone jest lub zamówione zostało nowe łożysko igiełkowe, należy je również wymienić. 

10. Oczyść wałek i lekko nasmaruj.

11. Nałóż nową zębatkę wraz z nowym łożyskiem igiełkowym.

12. W nowszych modelach pilarek na bębnie znajdują się nacięcia służące do napędzania pompy olejowej. Muszą one zostać tak ułożone, aby napęd pompy olejowej był dokładnie umiejscowiony w nacięciu i nie uległ wygięciu. 

13. W razie potrzeby sprawdź funkcjonowanie napędu pompy olejowej poprzez przekręcenie zębatki.

14. Nałóż i mocno dokręć osłonę.

15. W przypadku zębatek pierścieniowych z kółkiem pływającym, nałóż nowe kółko.

16. Nałóż ponownie podkładkę.

17. Następnie nałóż pierścień zabezpieczający i sprawdź jego ułożenie.

18. Zamocuj ponownie prowadnicę i łańcuch. Zwróć uwagę czy łańcuch dokładnie przylega do zębatki i nie odstaje. 

19. Załóż boczną osłonę pilarki, napnij łańcuch i sprawdź czy swobodnie porusza się po prowadnicy. Łańcuch nie powinien terkotać na nowym pierścieniu.

20. Po krótkiej próbie skoryguj ewentualnie napięcie łańcucha. Wymianę zębatki możesz uznać za zakończoną. 

 

Mam sprzęgło zewnętrzne - chcę wymienić kompletny bęben sprzęgła lub pierścień pływający

5. Wewnętrzna część sprzęgła przykręcona jest do wału korbowego pilarki. Koniecznie poluzuj to złącze. W tym celu będziesz potrzebował następujących narzędzi:  Klucz do świecy zapłonowej Kawałek linki napędu lub węża do paliwa W zależności od sprzęgła klucz nasadowy lub czołowy do nakrętki sprzęgła.     

6. Za pomocą klucza odkręć świecę zapłonową, a następnie ją wyjmij aby odsłonić dostęp do tłoka silnika.

7. Zdejmij ewentualnie również osłonę filtra powietrza.   

8. W otworze po świecy zapłonowej umieść fragment linki rozrusznika lub węża do paliwa. Przesuń tłok za pomocą linki rozrusznika (bardzo lekko za nią pociągnij. Nie szarp, ponieważ w ten sposób uszkodzisz tłok!), aby zblokował się on w górnym położeniu (tłok musi się zaprzeć o cylinder).

9. Aby odkręcić sprzęgło ostrożnie przekręć klucz zgodnie z ruchem wskazówek zegara (lewy gwint) do momentu aż poczujesz zwiększenie oporu wynikające z założonej blokady, a następnie poluzowanie się sprzęgła, które będzie można wykręcić i zdjąć z wału korbowego. 

10. Teraz możesz zdjąć bęben sprzęgła wraz z zębatką pływającą.  Bębny sprzęgła są częściowo łożyskowane. Jeżeli do Twojego bębna sprzęgła dołączone jest lub zamówione zostało nowe łożysko igiełkowe, należy je również wymienić.

11. Oczyść wałek i lekko nasmaruj.

12. Nałóż nowe łożysko igiełkowe (jeżeli je również wymieniasz) oraz nowy bęben sprzęgła. Często w przypadku zębatki pierścieniowej konieczna jest wymiana wyłącznie kółka napędowego. W tym celu zdejmij zużyty pierścień i nałóż nowy.   

13. W nowszych modelach pilarek na bębnie znajdują się nacięcia służące do napędzania pompy olejowej. Muszą one zostać tak ułożone, aby zbierak (np. kółko zębate) był dokładnie umiejscowiony w nacięciu i nie ulegał wygięciu.                                                                                             

14. Po zamontowaniu zębatki, ponownie zamocuj sprzęgło.

15. Dokręć je mocno w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, śruba nie musi być dodatkowo zabezpieczana.                   

16. Zwolnij tłok poprzez kręcenie wałem korbowym, w celu poluzowania blokady (linka rozrusznika lub wąż paliwowy).

17. Zdejmij blokadę i przykręć świecę zapłonową.

18. Zamocuj wtyczkę świecy zapłonowej oraz obudowę filtra powietrza. Zamocuj ponownie prowadnicę i łańcuch. Zwróć uwagę czy łańcuch dokładnie przylega do zębatki i nie odstaje.

19. Nałóż boczną osłonę pilarki, napnij łańcuch i sprawdź czy się swobodnie porusza po prowadnicy. Łańcuch nie powinien terkotać na nowym pierścieniu.

20. Po krótkiej próbie skoryguj ewentualnie napięcie łańcucha. Wymianę zębatki możesz uznać za zakończoną. 

 

 

Nasz cykl wpisów z serii – Porady eksperta - ma za zadanie wspierać Was w obsłudze i użytkowaniu akcesoriów leśnych.  Zachęcamy do dzielenia się z nami uwagami na temat postów oraz propozycjami tematów, które moglibyśmy opisać na blogu.  Zapraszamy do kontaktu!